Την 1/10/2014 δημοσιοποιήθηκε η από καιρό αναμενόμενη απόφαση για την λειτουργία του ειδικού καθεστώτος καταβολής ΦΠΑ κατά τον χρόνο της είσπραξης, με βάση την παρ. 1 του άρθρου 39β του κώδικα ΦΠΑ.
Αυτό το ειδικό καθεστώς είχε εξαγγελθεί πομπωδώς, εδώ και μήνες, από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος είχε πεισθεί από τους αρμόδιους παράγοντες ότι το μέτρο αυτό θα είναι πανάκια για την ρευστότητα των επιχειρήσεων. Οι ίδιοι όμως παράγοντες, οι οποίοι υποπίπτουν σε συνεχή λάθη από εποχής Θεοχάρη και μετά, δεν είχαν κάτσει να σκεφθούν πριν αποφασίσουν, κατά την προσφιλή τους συνήθεια, αν θα είναι το μέτρο αποτελεσματικό και πόση γραφειοκρατία και κόστος θα προσθέσει σε όλες τις επιχειρήσεις της επικράτειας, διότι όλες εμπλέκονται με βάση την απόφαση όπως θα καταδείξω πιο κάτω.
Πιστεύω λοιπόν ότι το μέτρο αυτό θα είναι αναποτελεσματικό στις περισσότερες των περιπτώσεων και σε κάθε περίπτωση σε όλες τις επιχειρήσεις, ενταγμένες ή μη , θα προσθέσει γραφειοκρατία και κόστος για τους εξής λόγους :
1) Η επιχείρηση που δεν εισπράττει την αξία των τιμολογίων της από τους πελάτες της προφανώς και με πάσα βεβαιότητα δεν θα έχει πληρώσει τους προμηθευτές της , άρα δεν θα μπορεί να εκπέσει το ΦΠΑ των αγορών και στις περισσότερες των περιπτώσεων το αποτέλεσμα της ένταξης στο μέτρο θα είναι μέτριο.2) Υποχρεώνει σχεδόν όλες τις επιχειρήσεις , ενταγμένες ή μη στο ειδικό καθεστώς για λόγους πληροφόρησης της φορολογικής διοίκησης, που με βάση τον Κ.Φ.Α.Σ. τηρούν απλογραφικά βιβλία , να τα μετατρέψουν ουσιαστικά σε διπλογραφικά , ώστε να ανταποκριθούν άλλες στο αρχείο εισπράξεων-πληρωμών (ενταγμένες) και άλλες στο αρχείο πληρωμών (ανένταχτες) , με αποτέλεσμα την άνοδο του κόστους τήρησης των βιβλίων τους.
3) Αυξάνει την ήδη υπάρχουσα και τα τελευταία χρόνια εντεινόμενη ηλεκτρονική γραφειοκρατία, με την υποχρέωση όλων των επιχειρήσεων, ενταγμένων ή μη , μικρών ή μεγάλων, ακόμα και των περιπτέρων που λέει ο λόγος στην τήρηση νέων ειδικών αρχείων κατά περίπτωση και την αποστολή τους στη φορολογική διοίκηση Έτσι με την πάροδο του χρόνου θα εμπλακούν όλες οι επιχειρήσεις σε αυτή την γραφειοκρατική διαδικασία.4) Επειδή οι πληρωμές των τιμολογίων στην εμπορική πρακτική αλλά και με βάση τη φορολογική νομοθεσία (τιμ. άνω των 500 ευρώ) γίνονται πλέον με επιταγές , οι οποίες εν πολλοίς είναι μεταχρονολογημένες και επειδή με βάση την παρ. 3 του άρθρου 4 της απόφασης θα λαμβάνεται υπ’ όψιν η ημερομηνία λήψης της επιταγής για την επιβολή του φπα και όχι η ημερομηνία λήξης , η οποία μπορεί να είναι ακόμα και έξη μήνες μετά όπως συνηθίζεται σήμερα , δεν προκύπτει καμία ωφέλεια και ένεση ρευστότητας για τον ενταγμένο στο ειδικό καθεστώς. Παράδειγμα , ενταγμένος στο καθεστώς έμπορος λαμβάνει από πελάτη του επιταγή τον Δεκέμβριο με λήξη τον Φεβρουάριο. Με βάση την απόφαση θα πρέπει να καταβάλει με δήλωση τον αντίστοιχο ΦΠΑ τον Ιανουάριο ενώ θα τον εισπράξει τον Φεβρουάριο και αν η λήξη της επιταγής είναι ακόμα μακρύτερη τότε το πρόβλημα του γίνεται μεγαλύτερο.5) Μεγαλώνει την γραφειοκρατία και της υποχρεώσεις των επιχειρήσεων με την θέσπιση της έκδοσης του ειδικού στοιχείου προκαταβολής αντί της απλής απόδειξης είσπραξης , η οποία δεν απαιτείτο για τις περισσότερες των περιπτώσεων λόγω της αύξησης των συναλλαγών μέσω τραπεζικών λογαριασμών.6) Εμπλέκει την διαδικασία πληροφόρησης της φορολογικής διοίκησης, διά του αρχείου εισπράξεων-πληρωμών και πληρωμών , με τις τριμηνιαίες συγκεντρωτικές καταστάσεις και έτσι αυξάνονται οι συναλλαγές που θα αποστέλλονται στην ΓΓΔΕ και παράλληλα γίνεται όνειρο θερινής νυκτός η κατάργηση της άσκοπης και εν πολλοίς ανόητης θέσπισης αποστολής των σε τριμηνιαία βάση και μετατροπής τους σε ετήσια, κατάργηση η οποία ήταν αίτημα όλου του επιχειρηματικού κόσμου και των λογιστών.
Με την ευκαιρία θα επανέλθω στο θέμα των συγκεντρωτικών καταστάσεων. Όπως έχω γράψει και άλλες φορές , η κατάργηση του ορίου των συναλλαγών και η σύνδεση τους με το ΦΠΑ είναι προς την σωστή κατεύθυνση και κλείνει τα περισσότερα παράθυρα προς την φοροδιαφυγή ΦΠΑ και εισοδήματος, αν δε από τον καινούργιο χρόνο βγούνε από το <<τσουβάλι>> και οι ΔΕΚΟ τότε θα αποτραπεί τελείως η λεγόμενη λογιστική φοροδιαφυγή. Όμως δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να γίνεται αυτή η διασταύρωση κάθε τρίμηνο, όταν μέχρι σήμερα οι συγκεντρωτικές καταστάσεις πετιόνταν στο καλάθι των αχρήστων, όταν δίνονται συνεχώς παρατάσεις όπως, μέχρι 31/12/14 για τη χρήση 2013, μέχρι 2 Φεβρουαρίου του 2015 για τις συγκεντρωτικές καταστάσεις όλων των τριμήνων του 2014; Γιατί ξαφνικά τόση πρεμούρα όταν μέχρι και σήμερα δίνουν παρατάσεις με τη σέσουλα; Εξ άλλου όσοι τυχόν παρανομούσαν μέχρι σήμερα, γνωρίζοντας ότι έχουν κλείσει οι δρόμοι διαφυγής, θα σταματήσουν να παρανομούν. Επειδή δε, με την υποβολή των περιοδικών δηλώσεων του ΦΠΑ θα <<κτίζεται>> σταδιακά και αυτόματα στο σύστημα της ΓΓΠΣ η εκκαθαριστική ΦΠΑ, μέχρι την ολοκλήρωση της με την υποβολή της τελευταίας περιοδικής, με την υποβολή των ετήσιων συγκεντρωτικών καταστάσεων θα μπορεί να γίνουν και οι απαραίτητες διασταυρώσεις σε ετήσια βάση. Προς τι λοιπόν η τριμηνιαία αποστολή ; Μη μας πούνε ότι θα έχουν τέτοια οργάνωση ώστε την επομένη της λήξης του τριμήνου θα βγούνε και θα κυνηγούν τους φοροφυγάδες. Είμαι βέβαιος ότι θα δοθεί και άλλη παράταση πριν την εκπνοή της τελευταίας.
Πιστεύω λοιπόν ότι, οι ιθύνοντες πριν πάρουν τις οριστικές τους αποφάσεις, θα έπρεπε να σταθμίσουν τα υπέρ και τα κατά αυτού του μέτρου , επίσης πιστεύω ότι οι ωφελούμενοι θα είναι πάρα πολύ λιγότεροι από τους κατά συντριπτική πλειοψηφία ζημιωμένους σε γραφειοκρατία και κόστος σύμφωνα με τους ποιο πάνω αναφερόμενους λόγους.
Τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις και οι λογιστές έχουν υποστεί τα πάνδεινα σε κόστος λειτουργίας και κόστος γραφειοκρατίας από τις αλλοπρόσαλλες αποφάσεις και νόμους του ΥΠΟΙΚ και της ΓΓΔΕ , νόμοι που ψηφίστηκαν και καταργήθηκαν ή τροποποιήθηκαν πριν εφαρμοσθούν σε σημείο που όλοι οι παράγοντες της οικονομικής ζωής να είμαστε μπερδεμένοι και να μη ξέρουμε τι ισχύει. Γνωρίζουμε την αποτυχημένη πορεία του προηγούμενου ΓΓΔΕ. Μετά από αυτόν ήλθαν τα<< βαριά βιογραφικά>>. Πριν την εκλογή της νέας ΓΓΔΕ διάβασα την προκήρυξη και είδα ότι κύριο προσόν είναι η γνώση της αγγλικής. Σαφώς σήμερα ο κάθε αξιωματούχος θα πρέπει να ξέρει καλά αγγλικά και όχι μόνο, αλλά αν γνωρίζει ξένες γλώσσες και δεν γνωρίζει άριστα την φορολογική νομοθεσία , την λογιστική επιστήμη και δεν έχει πολυετή τριβή και εμπειρία επάνω σε αυτά τα τεράστια θέματα , δεν έχει νιώσει στο πετσί του την αγωνία των προθεσμιών και το τέρας της γραφειοκρατίας δεν κάνει για ΓΓΔΕ. Υπάρχουν θέματα που ταλανίζουν τον λογιστικό κλάδο και τις επιχειρήσεις , που μπορούν να λυθούν απλά και σε ελάχιστο χρόνο , αλλά θα πρέπει να τα γνωρίζεις και να έχεις ταλαιπωρηθεί από αυτά για να προχωρήσεις στην επίλυσή τους. Παράδειγμα η ακατανόητη από την προηγούμενη Διοίκηση σύντμηση της προθεσμίας των μεταβολών στο Μητρώο της Δ.Ο.Υ., από 30 σε 10 ημέρες , την οποία έχει στηλιτεύσει δριμύτατα το έγκριτο περιοδικό ΛΟΓΙΣΤΗΣ σε κύριο άρθρο του. Δεδομένων των παθογενειών των Δ.Ο.Υ. λόγω έλλειψης προσωπικού και συνένωσης πολλών σε μία , αυτό το μέτρο έχει καταστεί βιομηχανία προστίμων , ταλαιπωρίας ημερών , κόστους και γραφειοκρατίας των επιχειρήσεων και ιδιαίτερα για αυτές που ανήκουν στην αρμοδιότητα της Δ.Ο.Υ. ΦΑΕ Αθηνών.
Υπάρχει κάτι καλό στο φορολογικό- λογιστικό κύκλωμα και αυτό είναι το Ελληνικό Λογιστικό Σχέδιο . Θέλουν να το καταργήσουν και με το πρόσχημα της δήθεν προσέλκυσης επενδύσεων από το εξωτερικό, να εισάγουν ένα τύπο που να προσομοιάζει στα ΔΛΠ και να υποχρεώσουν ακόμη και τις πολύ μικρές επιχειρήσεις να το εφαρμόσουν με ότι ήθελε προκύψει υπέρ των πολυεθνικών και εγχώριων ελεγκτικών εταιρειών. Απλώς θέλω να υπενθυμίσω ότι σήμερα οι επικεφαλής της Καραγεώργη Σερβίας προέρχονται από τέτοιες εταιρείες και ότι <<η γυναίκα του Καίσαρα εκτός από τίμια πρέπει να φαίνεται ότι είναι τίμια>>, τίποτα άλλο , ο νοών νοήτω. Αλλά αν κύριοι εμποδίζεται η προσέλευση των ξένων επενδυτών από τα ΕΛΠ , τότε γιατί ΟΛΕΣ μα ΟΛΕΣ οι πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα τηρούν τα βιβλία τους και δημοσιεύουν τις οικονομικές τους καταστάσεις κατά τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα; Για τα υπόλοιπα σας παραπέμπω στο άρθρο του πατριάρχη της Ελεγκτικής- Λογιστικής θ. Γρηγοράκου (Λογιστής τεύχος 699 Φεβρ. 2014).
Επανερχόμενος στο αρχικό θέμα του παρόντος θα ήθελα να πω ότι όλα τελικά κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Πάντως η ταπεινή μου άποψη είναι ότι θα γίνει πολύ περισσότερο κακό, παρά καλό, εύχομαι να διαψευσθώ.
επιμέλεια :
Γιάννης Ζάννος
INVESTPLAN office
Γιάννης Ζάννος-Δήμητρα Ζάννου και Συνεργάτες