ΑρθρογραφίαΦορολογικά

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Η υποβολή καταστάσεων συναλλαγών ανά μήνα από 1/1/2014 αρχικά θα είναι μόνο για τα έσοδα

Σύμφωνα με την συνέντευξη που έδωσε ο Γ.Γ.Δ.Ε Κ. Χ.ΘΕΟΧΑΡΗΣ στο Taxheaven, η απόφαση για την μηνιαία υποβολή καταστάσεων συναλλασσομένων έχει  ήδη ληφθεί και πλέον σημασία έχει πως θα μπορούσαμε να κάνουμε προτάσεις σαν συνδικαλιστικές οργανώσεις , ώστε να βελτιωθεί η όλη διαδικασία με το μικρότερο οργανωτικό και διοικητικό κόστος για επιχειρήσεις και λογιστήρια.
H επιστημονική ομάδα εργασίας της ΕΛΦΕΕ ΡΟΔΟΥ,  ήδη έχει θέσει υπόψη στα μέλη της και σε άλλες συνδικαλιστικές οργανώσεις το προτεινόμενο σχέδιο συστήματος  «αναγγελίας – αποδοχής συναλλαγών» δείτε εδώ και εδώ, και πιστεύουμε πως με την πρόταση μας διασφαλίζονται οι συναλλαγές σε πολύ μεγάλο βαθμό προστατεύοντας συναδέλφους Λ/Φ αλλά και επιχειρήσεις και με απώτερο σκοπό το Υπουργείο Οικονομικών να μπορέσει να κάνει τις απαραίτητες διασταυρώσεις  για τις εικονικές συναλλαγές στα πλαίσια της κατάργησης από 1/1/2014 και όσων θεωρήσεων στοιχείων είχαν μείνει με βάση τον ΚΦΑΣ.

Απόσπασμα από τη συνέντευξη που παραχώρησε ο Γ.Γ.Δ.Ε. κ. Χ. Θεοχάρης στο TAXHEAVEN
 
ΜΗΝΙΑΙΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΕΠΥΟ
– TAXHEAVEN:
 Σχετικά με την υποβολή καταστάσεων ανά μήνα έχετε εξαγγείλει ότι αρχικώς θα είναι μόνο για τα έσοδα. Επίσης, έχετε πει ότι η διαδικασία αυτή θα επιφέρει ουσιαστικά την κατάργηση των βιβλίων (απλογραφικών). Πως φαντάζεστε ότι μπορεί να λειτουργήσει; Θα δοθούν νωρίτερα οδηγίες έτσι ώστε να υπάρχει χρόνος  για την εναρμόνιση των μηχανογραφικών συστημάτων;
Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Ας πάρουμε τα πράγματα απ την αρχή. Σύμφωνα με τον τωρινό σχεδιασμό του Κ.Φ.Α.Σ.,  από 1.1.2014 καταργούνται τα δελτία αποστολής, κ.λπ. οπότε δεν χρειάζεται πλέον να υπάρχει σήμανση στα παραστατικά που εκδίδονται. Με λίγα λόγια δεν υπάρχει ούτε θεώρηση στοιχείων ούτε σήμανση αυτών. Συνεπώς, από 1.1.2014 όποιος επιθυμεί να κρατήσει την σήμανση θα πρέπει να αναβαθμίσει τον μηχανισμό που διαθέτει (προκειμένου να στέλνει αυτόματα τα στοιχεία) και όποιος δεν επιθυμεί, απλώς δεν θα έχει σήμανση.

Σχετικά με τη μηνιαία υποβολή καταστάσεων με τις συναλλαγές των επιχειρήσεων, θέλω να δώσω κάποιες διευκρινίσεις. Εκτός από τις συναλλαγές που αφορούν στα έσοδα –που θα υποβάλλονται μηνιαίωςθα υποβάλλονται και καταστάσεις με τις συναλλαγές των εξόδων (ανάλογα με την κατηγορία βιβλίων που τηρούνται), δηλαδή θα υποβάλλονται κάθε τρίμηνο ή μηνιαίως. 
Για παράδειγμα τα έσοδα του μηνός 1/2014 θα υποβάλλονται έως τις 15 του 2/2014.
Στη δεδομένη χρονικά στιγμή, η τεχνολογία μας επιτρέπει χωρίς να υπάρχει μεγάλο κόστος,  να έχουμε ένα μεγάλο εργαλείο για να απελευθερώσουμε την αγορά. Ίσως σας δημιουργήθηκε εύλογα το ερώτημα «πως μπορούμε να το πετύχουμε αυτό»;
Μπορούμε προς δυο ή τρεις κατευθύνσεις και θα προσπαθήσω να σας αιτιολογήσω τη σκέψη μου.
Η μια είναι τα εικονικά τιμολόγια. Μέσα από τη διασταύρωση των στοιχείων που θα υποβάλλονται θα μπορούμε άμεσα να εντοπίζουμε τις ύποπτες συναλλαγές. Η αλήθεια είναι ότι πολλές φορές αναγράφονται λανθασμένα στοιχεία από παραδρομή κ.λπ. Στις περιπτώσεις αυτές δεν θα υπάρχει ομηρεία των συναλλασσόμενων, αλλά θα τους δίνεται η δυνατότητα να διορθώσουν τα στοιχεία και να βγουν από την «κόκκινη» λίστα της Γ.Γ.Π.Σ.  Έτσι, δίνουμε τη δυνατότητα στην αγορά να αυτορυθμιστεί. Φυσικά, όταν οι συναλλασσόμενοι συμφωνούν να αναγράψουν αμφότεροι μια εικονική συναλλαγή, τότε είναι ήδη υπόλογοι και θα επωμιστούν τις συνέπειες. Με τον τρόπο αυτό δεν θα κυνηγάμε ανθρώπους που δεν φταίνε, αλλά θα επικεντρωθούμε στους πραγματικά φοροφυγάδες και στις επιχειρήσεις που εκδίδουν εικονικά τιμολόγια.
Η δεύτερη κατεύθυνση έγκειται στο γεγονός ότι οι έλεγχοι δεν θα επικεντρώνονται στις επιστροφές Φ.Π.Α. αλλά στις εικονικές συναλλαγές.
Οι έλεγχοι θα στοχεύουν  στις ύποπτες συναλλαγές που θα προκύπτουν από τη διασταύρωση των στοιχείων που θα υποβάλλονται.
Αν ο «Χ» φορολογούμενος δηλώσει για παράδειγμα ότι εξέδωσε προς το «Ψ» τρία τιμολόγια και αντίστοιχα ο «Ψ» ότι έλαβε από τον «Χ» τέσσερα, τότε αμέσως θα μπαίνουν στο στόχαστρο και οι δύο και θα ζητούνται εξηγήσεις. Όχι γενικώς, αλλά ειδικώς, για το συγκεκριμένο τιμολόγιο που δεν δηλώθηκε. Να τονίσω πάλι ότι στις περιπτώσεις που έχει γίνει λανθασμένη αναγραφή τότε θα δίνεται η δυνατότητα διορθώσεων έτσι ώστε να μην υπάρχει ταλαιπωρία των πολιτών.
Εφόσον πάμε σε ελέγχους τέτοιας μορφής, στοχευμένους , θα έχουμε σίγουρα αποτελέσματα. Θα μπορέσει έτσι να βελτιωθεί κατά πολύ και ο χρόνος επιστροφής του Φ.Π.Α. Αν θέλετε όμως την προσωπική μου άποψη, πιστεύω ότι χάνουμε πολύ περισσότερα χρήματα από χρεωστικές δηλώσεις Φ.Π.Α. που θα έπρεπε να είναι πολύ μεγαλύτερες, παρά από τις επιστροφές Φ.Π.Α. που είναι λανθασμένες.
Επίσης, μέσα από αυτό τον μηχανισμό το Υπ. Οικ. θα βλέπει όσους αναμορφώνουν συχνά-πυκνά τα έσοδά τους (ή τα έξοδά τους) μέσω των τροποποιητικών δηλώσεων Φ.Π.Α. και θα μπορεί να δημιουργεί το προφίλ τους. Έτσι, έχουμε ένα ποιοτικό στοιχείο για τι είναι η κάθε επιχείρηση και τι έλεγχο πρέπει να στείλουμε.
Σχετικά με το τελευταίο σκέλος της ερώτησής σας, από τη στιγμή που θα έχει στη διάθεση του το Υπ. Οικ. τα έσοδα και τα έξοδα των επιχειρήσεων, τότε ουσιαστικά θα έχει πλήρη εικόνα των βιβλίων τους. Οπότε, θα μένει στον έλεγχο να διασταυρώσει αν αυτά που έχουν υποβληθεί ηλεκτρονικά είναι ταυτόσημα με όσα δείχνει η πραγματικότητα (από τα βιβλία της επιχείρησης).
Κλείνοντας να πω ότι τα οφέλη από την εφαρμογή της μηνιαίας υποβολής των συναλλαγών θα είναι αμφίδρομα και θα το δείτε στην πράξη.
– TAXHEAVEN: Λόγω του ότι πλησιάζει η στιγμή που θα τεθεί σε ισχύ η ανωτέρω διαδικασία μπορείτε να μας διευκρινίσετε πρακτικά πως μπορεί να γίνει αυτό;

Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ: Πάμε λοιπόν στο πρακτικό κομμάτι. Υπάρχουν τέσσερις τρόποι να στείλει κάποιος τις καταστάσεις αυτές:
1. Μέσω του μηχανισμού σήμανσης τα στοιχεία μπορούν να αποσταλούν (αν δεν έχει τη δυνατότητα μπορεί να αναβαθμιστεί).
2. Μέσω του λογισμικού του λογιστηρίου που διαθέτει η κάθε επιχείρηση.
3. Για όσους δεν διαθέτουν τίποτε από τα παραπάνω, μέσω της ειδικής πλατφόρμας που θα ανοίξει στην οποία μπορεί να υποβάλλονται οι σχετικές καταστάσεις.
4. Μέσω των εταιριών παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικών τιμολογίων
Εμείς θα ανοίξουμε την πλατφόρμα και σε web services ώστε να μπορούν να υποβληθούν οι καταστάσεις από το λογισμικό που διαθέτει η κάθε επιχείρηση, αλλά και σε σελίδα για όσους δεν διαθέτουν λογισμικό.
Να προσθέσω ότι θα προσπαθήσουμε σύντομα να κοινοποιήσουμε τις σχετικές οδηγίες ώστε να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι.
– TAXHEAVEN: Συνεπώς από 1.1.2014 θα ισχύσει η ανωτέρω υποχρέωση για αποστολή των συναλλαγών με τους τέσσερις  τρόπους που περιγράψατε.
Χ. ΘΕΟΧΑΡΗΣ:  Ναι.
Πηγή Taxheaven

Σχετικές αναρτήσεις
ΦορολογικάΔήμος Ρόδου

Νέα Διαδικασία Απόδοσης Τέλους Παρεπιδημούντων/Ακαθαρίστων δυνάμει ΚΥΑ 1209/2023 (ΦΕΚ Β΄7332/22-12-2023)

Νέα διαδικασία υποβολής δήλωσης απόδοσης του τέλους διαμονής παρεπιδημούντων και του τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων των κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων και συναφών…
Υπουργείο ΟικονομικώνΦορολογικάΧρήσιμα

Βραχυχρόνια μίσθωση: Αλλαγές με τον Ν.5073/2023

Οι αλλαγές στην βραχυχρόνια μίσθωση με τον Ν.5073/2023, επιγραμματικά: 1.Ο ορισμός της βραχυχρόνιας μίσθωσης από 365 μέρες γίνεται 60 ημέρες. 2.Από τρία…
Αρθρογραφία

Νησιά, οι συνοδοιπόροι της ζωής

Στην ελληνική πολιτική ζωή η αναφορά στις εύλογες απαιτήσεις των μόνιμων κατοίκων των νησιών είναι ελάχιστη ενώ η προσπάθεια στήριξής τους δεν επαρκεί.
Νέα & Ανακοινώσεις

Εγγραφείτε στο newsletter μας για να λαμβάνετε στο e-mail σας
περιοδικές ενημερώσεις από την Ε.Λ.Φ.Ε.Ε. Ρόδου